Thursday, January 14, 2010

THINKING IS ALWAYS DIVISIVE. IT DIVIDES

What do we see in the world today? It is like a diseased person with all the disease of the world. No matter what difficulty you face, there is a solution to that difficulty. Mankind has a great gift of love and the comfort one gets from (pure, good and pious) love consists in doing all within your means to comfort the other.

A truly dedicated person will not stray from the part of Truth. Man seeks happiness. Man seeks to be free from pain and worry and that is his comfort. He seeks liberation... Remember! Liberation is control of the senses and in that you will find your comfort.

When in your heart you find Truth, then you will find joy... This state of ignorance is like death itself. Today we are going after the world around us, and this is wrong. Good character is linked to your state of mind..., be as a tree that is nurtured and cared for and the fruit will be borne on the tree. See as in mirror that is covered with dust, you cannot see the clear mirror. Remove the dust of impure desires by good deed.

"But thinking is always divisive, it divide". The mind divides, it cannot see the whole, it always thinks in term of duality. Mind is dualistic. Or, man is dialectical: It thinks in term of thesis, antithesis. The moment you talk about love, hate is present. The moment you talk about compassion, anger is present. The moment you talk about greed, the opposite is present, charity is present. Talk about charity, and greed is present. They go together, they come in one package; They are not separate. But the mind continuously creates that.

You say "beautiful" and you said "ugly" too. How can you say "beautiful" if you don't know what 'ugliness' is? They go together... Please remember that!


From Empty Hands,
A.Rahman bin Mahadi
Labis Johore

016-6020321

14 January 2010

Next Topic: 1. "Manusia Patut Lebih Gembira Daripada Pokok-Pokok, Burung-Burung, Bintang-Bintang, Bulan Matahari Dan
Lain-Lainnya, Tetapi Kenapa Berlaku Sebaliknya?"


2. "Difference Between Concentration And Meditation"

9 comments:

  1. DEARLY MY BELOVED CALIPH...

    Is it divisive mind thinking does have stages, in through finding the PURE TRUTH???

    ReplyDelete
  2. PLS TRANSLATE NEELYBITTLE WORDS...

    ReplyDelete
  3. Shirdi Sai Baba, tinggal disebuah kampung yg bernama Shirdi salah sebuah negeri di india bernama Maharashtra, Beliau digelar sebagai Penyatu kepada kewujudan kehidupan di seluruh dunia sehinggakan dianggap sebagai 'Prefect Master' oleh pengikutnya.

    Soalan:

    1. Apakah unsur-unsur yg diajar oleh beliau sehinggakan beliau diangkat sebagai ikon kepada 'Religion Unity' di India mahupun seluruh dunia?

    2. Mengapakah beliau mampu untuk menyatupadukan manusia walaupun berbeza fahaman dan agama sebagaimana Nabi Muhammad SAW lakukan?
    sedangkan pada masa sekarang setiap individu masing-masing bertelingkah sesama mereka walaupun atas nama AGAMA.

    3. Secara amnya setiap AGAMA menganjurkan kepada penganut-penganutnya untuk berkelakuan baik dan menghormati antara satu dengan yg lain, tetapi mengapakan berlaku sebaliknya, mengaku bahawa dirinya lah yang terbaik diantara yg terbaik sehingga sanggup menjatuhkan orang lain walaupun atas nama AGAMA sebagaimana yg berlaku kepada ahli politik.

    ReplyDelete
  4. Dear k slash;

    Your question; Is it divisive thinking does have stages, and to find the 'pure Truth?'

    No! You cannot find the 'pure Truth' through mind and it has no stages. Mind is always interpreting. Divisive mind always release a cloud of thoughts around you - you are lost into it.

    Thinking mind is a missing mind - please bear in mind - that thinking is not a language to relate with 'pure TRUTH' or 'reality'. Then what is the language to relate with 'pure truth'? Non - thinking.

    Words are meaningless with 'pure Truth' or 'reality'. Silence is meaningful - silence is pregnant: Words are just dead - So, one has to learn the language of silence.

    From Empty Hands,
    016-6020321

    ReplyDelete
  5. Saudaraku Bumi Nan Basah;

    Menjawab soalan saudara yang KETIGA dahulu:

    Agama di dunia masa kini diamalkan untuk kepentingan diri, pengamal-pengamalnya telah merubah seluruh nilai dan ajaran penyatuannya, pengesaannya. Demikian dikatakan "Sains integrasi" - agar manusia tidak dipandang banyak - tetapi "satu"... memang lazimnya ia dipandang ramai - sebuah kumpulan. Untuk "mencairkan" kumpulan tersebut agar menjadi "satu dan bersatu", semuanya itu menuntut agar sesuatu itu dapat berfungsi secara harmoni semoga tidak kelihatan atau terdengar sumbang di sana sini. "Master of Ochestra".

    Agama yang kita lihat di serata dunia, bagaikan tidak membantu untuk melupakan dan memahami perkataan atau suku kata "AGAMA" itu sendiri. Justeru, di mana istilah untuk kita peroleh nasihat tentang "seruan berbuat baik" dan agar kita menghormati antara satu sama lain.

    Manusia jika disuruh mengenal pasti di seluruh dunia, untuk mencari orang baik-baik dan terbaik, dia tidak akan jumpa. Kecuali yang ditemui dan dijumpainya adalah... "dirinya".

    Dalam agama dan politik, mereka sanggup menjatuhkan seseorang walaupun atas nama agama dan politik. Sebenarnya mereka "bukan orang beragama". Mereka cuma ada konsep beragama, tetapi tidak tulen, mereka hanya bertopengkan agama atau "egois agama". Mereka cuma mengalihbahasakan wahyu atau hadis nabi, kemudian memutarbelitkannya, sehingga semua orang terbelit, terbelenggu, kebingungan, berlainan citarasa.

    "If you want to be well-known, become egoist religious master or if you want to be a powerful politician, you have to forget all about morality, humanity. You have to forget all great values of life - you have to concentrate only on one thing: Your ambition to be well known, ambition for power and you have to do everything right or wrong, good or bad, anything that helps you to achieve your ambition.
    You are not to be worried about means and ends; Once you are well known and successful, whatever you have done will be known as right. Your success changes the wrong means into right means, and your failure changes your right means into wrong means.

    All politicians are non-controversial. They cannot afford to be controversial. It needs a lion's heart. But all our politicians are simply rats.

    From Empty Hands,
    016-6020321

    ReplyDelete
  6. Saudara Bumi Nan Basah;

    Soalan saudara '1' dan '2' - jawapannya saya seragamkan:

    "Apakah yang diajar oleh 'Shirdi Sai Baba' sehingga beliau diangkat sebagai 'ikon' kepada 'Religion Unity' di India, mahupun di seluruh dunia.

    Untuk pengetahuan Bumi Nan Basah:

    Apa yang diajarnya adalah "Rasa kasih sayang". "Kasih Sayang" untuk "Kasih sayang semata-mata", tidak bermotifkan apa-apa.
    Sedikit untuk fahaman:

    "Jika kita sayang isteri - itu bermotifkan nafsu" ;
    "Jika kita sayang harta dunia dengan segala isinya - itu bermotifkan kebendaan".

    Itulah di antara "Kasih Sayang yang berbermotif dan bermuslihat".
    Demikian beliau di angkat sebagai 'ikon' kepada 'Religion Unity' di India mahupun di seluruh dunia. Kenapa beliau diangkat sebagai 'ikon' kepada 'Religion Unity' di India mahupun di seluruh dunia, adalah kerana di dalam '5' agama yang digabungkannya, mempunyai simbol yang sangat suci, yang menjadi "pegangan dan keyakinan" dalam ajaran masing-masing dalam hal "kebenaran" dari banyak aspek, di antara aspek masing-masing mempunyai "kilauan dan nilainya" tersendiri.

    Tujuan semua agama yang masyhur atau terkenal itu mensasarkan atau berniat untuk "menghapuskan kepalsuan keakuan". Agar "keakuan" sebenar dapat memerintah. Dalam ertikata lain, tidak ada "Dua Kuasa", hanya ada "SATU" saja "TUHAN" mentadbir alam ini.

    - Bersambung -

    From Empty Hands,
    A. Rahman bin Mahadi
    016-6020321

    ReplyDelete
  7. Saudara Bumi Nan Basah;
    (sambungan jawapan soalan '1' dan '2')

    '5' agama besar seperti:

    1. Simbol Islam adalah 'BULAN' dan 'BINTANG' - suatu ispirasi 'kekukuhan iman', 'iktikad yang jazam lagi kuat', 'ketaatan kepada Allah'. Jadi macam BINTANG, "yang tidak akan menjauhi dirinya dengan BULAN", suatu pegangan yang jitu dan tidak boleh dipisahkan demikian "Kalimah Allah dan Muhammad" - sentiasa saja bersama.

    2. Simbol bagi orang 'Kristian', membawa maksud dan utusan - "menghapuskan Keegoan 'I' atau 'Aku'. Atau potong (cut) 'Keakuan' dan biarkan 'Keegoan' itu 'mati' disalib atau dipalang, nanti akan dikurniakan "Keabadian".

    3. Simbol 'RODA' bagi orang 'Buddha', sebagai suatu pegangan yang mengingatkan kepadanya "roda-roda hidup", yang sentiasa saja berubah - sekejap ke atas, sekejap ke bawah, tetapi mesti saja kukuh kepada "kejujuran, keikhlasan", barulah nanti seseorang itu dapat melepaskan dirinya dari roda tersebut. Ia juga mengingatkan kepada penganutnya akan 'Sebab dan Akibah', 'Cause and Effect', Qada dan Qadar' - roda-roda tersebut digelar - "DHARAMACHAKRA".

    4. Simbol 'API' bagi penganut 'PARSIS', yang mengingatkan kepadanya suatu yang mesti dilakukan oleh penganutnya agar "membakar hangus semua dorongan hawa nafsu jahat", dan muncul sebagai 'API' yang hebat, gagah perkasa macam 'TUHAN'.

    5. Simbol 'OM' bagi 'Hinduism', sebagai 'Suatu Kenyataan' yang menyenaraikan fakta-fakta utama di dalamnya akan "seluruh proses kewujudan", dan punca terjadinya seluruh yang terjadi. Ia diterima sebagai suatu simbol atau formula mutlak dalam bidang "Ilmu Kerohanian". 'OM' "boleh didengar di dalam hati masing-masing", sejak dari purba kala lagi, dan dikatakan ia juga boleh didengar "di hati yang juga berada di Universe" ini.

    Untuk makluman saudara, walaupun semua agama manganjurkan "kebaikan dan menghormati" antara satu sama lain - itu tidak cukup.

    Yang penting, dalam "Ilmu Tauhid" yang membawa "ERTI PENGESAAN" sebenar. Kerana ia terlalu subjektif, bersifat dalaman, maka ramai 'buta hati', 'sempit akal', 'tumpul pemikiran' - ia bagaikan "orang buta dan belajar daripada orang buta". 'Alam', padanya bagaikan "tidak pernah mengajar apa-apa".

    Sebab itu, tidak usah dihairankan kalau mereka suka bertelingkah sesama agama.
    Ada pepatah mengatakan:

    "Kalau kita tidak faham 'kejahilan' itu apa!, maka apa saja penglibatannya, akan terlibat dalam kejahilan".

    Orang-orang seumpama ini, ada "sembilan puluh sembilan" peratus, mereka ada di sekeliling kita, sama ada luarannya saja nampak alim, petah berhadis dan berfirman, dan licik dalam berpolitik.

    "Cuma diingatkan; BERWASPADALAH!"

    From Empthy Hands,
    A. rahman bin Mahadi
    016-6020321

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum semua.

    Saya nak bertanya sesuatu.
    bukankah Islam itu sendiri agama yg lengkap dan dikira sebagai Ad-Din. Mengapa perlu kita cantumkan dari elemen2 dari agama lain?

    ReplyDelete
  9. "A slave (of Allah) may utter a word which pleases Allah without giving it much importance, and because of that Allah will raise him to degrees (of reward): A slave (of Allah) may utter a word (carelessly) which displeases Allah without thinking of its gravity and because of that he will be thrown into the Hell-Fire." (Bukhari Volume 8. Book 76 Hadith 485)

    Prophet Muhammad [SallAllahu Alayhi WaSallam] said: "A slave of Allah may utter a word without thinking whether it is right or wrong, he may slip down in the Fire as far away a distance equal to that between the East and the West." (Bukhari Volume 8. Book 76 Hadith 484)

    And do not follow (blindly) any information of which you have no (direct) knowledge. (Using your faculties of perception and conception, you must verify it for yourself. In the Court of your Lord, ) you will be held accountable for your hearing, sight, and the faculty of reasoning." [Qu'ran 17:36]

    Let's all be careful with what we say or write on I LOVE ALLAH's wall, comment and forum section, especially about Islam. If we don't have the knowledge and can't support what we are saying with an authentic reference, then it is better to keep silent than to state our opinions which might lead astray not only us but those who listen to us or read our comments. Jazaak Allah Khairan for being with us.

    ReplyDelete